Diagnoza psychologiczna to proces, którego celem jest wyjaśnienie przyczyn trudności w uczeniu się lub w zachowaniu. Potocznie często nazywa się ją badaniem. Nie ma jednak nic wspólnego z wizytą u lekarza. W czasie spotkania z psychologiem dziecko lub nastolatek wykonuje szereg zadań, których celem jest określenie potencjałów i deficytów. Psycholodzy w swojej pracy stosują wystandaryzowane testy psychologiczne. Dzięki temu możliwe jest porównanie wyników uzyskanych przez klienta poradni z normami wiekowymi.
Ogólny przebieg i cel diagnozy psychologicznej.
Jednym z głównych zadań poradni jest diagnoza dzieci i młodzieży. Diagnozą w poradni zajmuje się m.in. psycholog, którego badania uzupełniane są w miarę potrzeb badaniami innych specjalistów np. logopedy, pedagoga, doradcy zawodowego. Psycholodzy korzystają też z informacji o stanie zdrowia dziecka (na podstawie złożonych przez rodziców zaświadczeń lekarskich).
Na badanie zgłaszane są dzieci i młodzież przez rodziców lub prawnych opiekunów.
Proces diagnozowania i jego wynik ma charakter wieloaspektowy. Każdy zgłoszony problem ma swoją specyfikę, która wpływa na dobór czynności diagnostycznych. Dlatego stosuje się różnorodne metody i techniki badawcze.
Podstawową formą jest wywiad (dostarcza on wiadomości o najwcześniejszych latach życia), rozmowa, obserwacja oraz testy psychologiczne. W procesie diagnozowania używane są wystandaryzowane, rzetelne, trafne i wiarygodne testy. Służą one do oceny rozwoju intelektualnego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego.
Badanie psychologiczne ma na celu poznanie dziecka, jego możliwości rozwoju, zachowań, specyfiki trudności w funkcjonowaniu szkolnym, osobniczym, w relacjach rodzinnych czy rówieśniczych. Przede wszystkim stanowi próbę wyjaśnienia mechanizmów psychologicznych i genezy zgłaszanych problemów.
- obserwacja dziecka,
- badanie rozumienia mowy,
- badanie zachowań werbalnych,
- badanie artykulacji,
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych,
- badanie funkcji połykania,
- badanie toru oddechowego,
- orientacyjne badanie słuchu;
Badanie logopedyczne przebiega w formie swobodnej rozmowy oraz zabawy. Logopeda dostosowuje rodzaj zadań do możliwości dziecka. W niektórych przypadkach dziecko może zostać skierowane na dodatkowe badania (psychologiczne, neurologiczne, laryngologiczne, itp.). Końcowy etap spotkania to omówienie wniosków z rodzicem. Na życzenie opiekuna istnieje możliwość sporządzenia pisemnej opinii. Wiek badanego dziecka: 2-6 lat Czas spotkania: 45-60min.
Celem zajęć jest stymulowanie rozwoju mowy, doskonalenie wymowy już ukształtowanej oraz niwelowanie wad wymowy. Prowadzimy terapię logopedyczną oraz neurologopedyczną w zakresie:
-
- wad wymowy,
-
- opóźnionego rozwoju mowy,
-
- alalii i afazji,
-
- jąkania, niepłynności mowy,
-
- zaburzeń komunikacji.
Treść, formy i metody pracy z dzieckiem dostosowane są do wieku, potrzeb i możliwości oraz zainteresowań dziecka. Podczas zajęć prowadzone są różnorodne ćwiczenia i zabawy: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe, leksykalne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy. Poprzez pokaz i objaśnienia dotyczące ułożenia narządów artykulacyjnych dzieci uczą się poprawnego wymawiania głosek. Zajęcia trwają 30-60 minut.
- ADHD i ADD,
- kłopoty w nauce (pamięć, koncentracja, uwaga),
- uzależnienia,
- autyzm,
- zespół Aspergera,
- padaczka,
- zaburzenia odżywiania,
- chroniczne zmęczenie,
- jąkanie,
- bóle głowy,
- zaburzenia snu,
- stres,
- tiki,
- stany lękowe,
- stany depresyjne,
- choroba Parkinsona,
- nadmierna impulsywność,
- stany po udarach i urazach mózgu.
Terapeutyczny charakter tych zajęć polega na organizowaniu sytuacji społecznych, które dostarczają uczestnikom pozytywnych doświadczeń, pomagają modyfikować niewłaściwe zachowania, są szansą nabywania nowych umiejętności społecznych jednocześnie stwarzając warunki do odreagowywania napięć emocjonalnych.
Są to zajęcia grupowe pomagające w budowaniu prawidłowych relacji z innymi oraz radzeniu sobie z przeżywanymi trudnościami. Zajęcia socjoterapeutyczne adresowane są do dzieci: z zaburzeniami komunikacji społecznej, zaburzeniami zachowania, nieśmiałością, lękami, z niską samooceną. Zajęcia obejmować będą 7-10 spotkań, raz w tygodniu po 90 minut. Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności w zakresie: rozumienia i rozpoznawania własnych uczuć oraz ich wyrażania, dostrzeganie swoich mocnych stron, dostrzegania podobieństw i różnic między ludźmi, zwiększania poczucia własnej wartości, właściwego porozumiewania się, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
Zajęcia odbędą się w grupach wiekowych 7-9 oraz 10-12.
Psychoterapia dla dzieci w nurcie psychodynamicznym jest zmodyfikowaną formą psychoterapii psychodynamicznej. Jest dopasowana do możliwości rozwojowych dziecka w wieku 3 lat do 11 lat. To metoda opracowywania nieprawidłowości w funkcjonowaniu emocjonalnym i społecznym dziecka. Realizowane jest to poprzez obserwację wzorca relacji, jaki dziecko prezentuje na spotkaniach z psychoterapeutą. Analiza wzorca relacji, oraz interpretacja stojących z nim mechanizmów funkcjonowania, prowadzi do zmiany zachowania, oraz modyfikacji strategii radzenia sobie z afektami. Sesja trwa 50 min
Psychoterapia dla młodzieży stanowi formę leczenia psychoterapeutycznego dopasowaną do charakteru pracy z osobami nieletnimi. Psychoterapia dla młodzieży przeznaczona jest dla nastolatków od 12 roku życia wzwyż. Metoda ta różni się od psychoterapii dla dorosłych tym, że uwzględnia ona udział opiekunów nastolatka w procesie diagnozy, kontraktowania oraz ustanawiania i przestrzegania zasad odnoszących się do psychoterapii. Ta metoda pracy psychoterapeutycznej kładzie szczególny nacisk na sojusz współpracy między adolescentem i psychoterapeutą.
- rozwijanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania kontaktów rówieśniczych,
- zdobycie umiejętności adekwatnego reagowania w sytuacjach społecznych,
- współdziałanie w grupie podczas zabawy i pracy,
- wyposażenie dziecka w różne sposoby radzenia sobie w sytuacjach dla niego trudnych.
- zwiększenie możliwości poprawnego i twórczego porozumiewania się w różnych sytuacjach społecznych.
- zdobywanie umiejętności dostrzegania i wyrażania emocji swoich i rówieśników,
- wzbogacanie zasobu posiadanych przez dzieci środków ekspresji uczuć,
- uczenie się sposoby odreagowywania napięć emocjonalnych,
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, kształtowanie poczucia własnej wartości.
Realizacja przyjętych celów nastąpi przez wprowadzenie gier i ćwiczeń terapeutycznych, edukacyjnych lub rozwojowych, dzięki którym dzieci zdobędą nowe doświadczenia społeczne, emocjonalne i poznawcze. To zajęcia pełne zabawy, radości wyzwalające potencjał dziecka w grupie. Zajęcia kierowane są do dzieci ze spektrum autyzmu, z trudnościami adaptacyjnymi oraz dzieci z trudnościami w relacjach społecznych o innym podłożu. Zajęcia prowadzone będą raz w tygodniu przez 60 minut przez dwóch terapeutów.
Konsultacja specjalistyczna z psychologiem ma na celu udzielenie wsparcia zgłaszającej się osobie. To pierwsze spotkanie o charakterze diagnostycznym pozwalające zorientować się w trudnościach, problemach oraz sytuacji życiowej klienta. Efektem takiej konsultacji jest ukierunkowanie pracy oraz dobór odpowiedniej formy pomocy dla dziecka i rodziny. Praca z psychologiem może być kontynuowana w formie terapii rodzinnej, psychodynamicznej lub poznawczo-behawioralnej.